Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz (Article dipetik dari New Strait Times)
Jan 21, 2022
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) ditubuhkan pada 1951 untuk membantu pekerja menyimpan untuk persaraan. Dalam menyokong mereka yang terjejas akibat pandemik Covid-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan, KWSP buat pertama kali pada tahun lepas membenarkan pencarum membuat pengeluaran khas di bawah program i-Lestari (diikuti kemudian dengan program i-Sinar dan i-Citra)
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) ditubuhkan pada 1951 untuk membantu pekerja menyimpan untuk persaraan. Dalam menyokong mereka yang terjejas akibat pandemik Covid-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan, KWSP buat pertama kali pada tahun lepas membenarkan pencarum membuat pengeluaran khas di bawah program i-Lestari (diikuti kemudian dengan program i-Sinar dan i-Citra). .
Langkah luar biasa oleh KWSP ini adalah sebagai tindak balas kepada situasi sukar yang belum pernah berlaku sebelum ini dan sukar yang dihadapi oleh negara akibat pandemik global. Hasil daripada program pengeluaran ini, pencarum perlu mengeluarkan sejumlah RM101 bilion daripada simpanan KWSP mereka. Seperti yang dinyatakan, ini adalah program yang luar biasa, telah memenuhi tujuannya dan mesti berakhir dengan pasti.
Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, beberapa pihak secara agresif melobi agar kerajaan membenarkan pengeluaran awal lagi oleh pencarum KWSP daripada simpanan persaraan mereka.
Izinkan saya mengulangi bahawa kerajaanlah yang pertama kali mencetuskan idea ini pada tahun 2020, dan ia hanya dapat dilaksanakan selepas pertimbangan yang teliti dan penilaian kewangan dan ekonomi yang teliti. Suara-suara yang kini menghasut rakyat dalam isu ini tidak pernah terlibat dalam keputusan itu, justeru tidak mengetahui tentang pelbagai komplikasi dan analisis impak.
Namun, provokator ini berniat untuk mengeksploitasi keadaan, dan telah mengepung KWSP dan kerajaan.
Sistem persaraan KWSP adalah berdasarkan caruman wajib daripada pekerja dan majikan, satu tanggungjawab suci yang dilindungi oleh KWSP dan kerajaan.
Setakat ini, pencarum KWSP sentiasa boleh mengakses Akaun 2 mereka untuk tujuan tertentu, seperti membeli rumah atau membiayai rawatan perubatan mereka. Untuk tujuan ini, adalah penting untuk diingat bahawa objektif utama KWSP adalah untuk menyediakan keperluan persaraan pekerja. Itulah sebabnya kami tidak boleh membenarkan pengeluaran berterusan, terutamanya daripada Akaun 1 pencarum.
Malaysia dijangka menjadi negara yang semakin tua menjelang 2030, yang hanya tinggal lapan tahun lagi. Sekiranya warga tua tidak dapat memenuhi keperluan asas mereka, beban kewangan akan ditanggung bukan sahaja oleh kerajaan, tetapi juga oleh pembayar cukai akan datang.
Adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memastikan kebajikan jangka panjang rakyatnya dengan menyediakan penyelesaian kepada cabaran masa depan dan semasa.
Itulah sebabnya pentadbiran sebelum ini tegas dalam menjaga dana persaraan ahli di KWSP. Sebagai contoh, pada 2014, banjir besar melanda beberapa negeri, termasuk Kelantan dan Pahang, menjejaskan lebih 300,000 isi rumah, dengan banyak kehilangan rumah dan kereta.
Walaupun hakikatnya ada mangsa banjir yang kehilangan segala-galanya dalam bencana itu, kerajaan kemudiannya bertegas tidak membenarkan pencarum KWSP menyentuh wang hari tua mereka, walaupun satu sen. Sebaliknya, kerajaan membantu mangsa membina semula kehidupan mereka melalui cara lain. Hari ini, kerajaan menggunakan pendekatan yang sama untuk mangsa banjir.
Secara keseluruhannya, kerajaan telah mengumumkan pelbagai inisiatif yang bertujuan untuk membantu rakyat. Antaranya ialah Bantuan Prihatin Rakyat (BPR), Bantuan Khas Covid-19 (BKC), Bantuan Kehilangan Pendapatan (BKP), Bantuan Wang Ihsan (untuk mangsa bencana alam), bantuan kebajikan bulanan, dan pembiayaan tanpa faedah dengan enam- moratorium pembayaran balik bulan.
Dalam mempertimbangkan perkara ini, kita juga perlu mengambil kira fakta berikut:
1. ISU simpanan persaraan pencarum yang tidak mencukupi mendahului wabak itu. Hari ini, hampir separuh daripada semua pencarum KWSP, atau kira-kira enam juta orang, mempunyai simpanan kurang daripada RM10,000. Dalam erti kata lain, walaupun pengeluaran tambahan i-Citra dibenarkan, enam juta pencarum ini tidak akan mendapat manfaat daripada inisiatif tersebut.
2. KWSP telah mengesyorkan bahawa pencarum perlu mempunyai sekurang-kurangnya RM240,000 apabila mereka bersara. Berdasarkan andaian bahawa mereka akan hidup 20 tahun lagi, mereka mempunyai RM1,000 sebulan untuk perbelanjaan sara hidup mereka dan untuk ubat-ubatan, jika perlu. Bayangkan jika mereka hanya mempunyai kurang daripada RM10,000 sekarang. Sekiranya pengeluaran tambahan di bawah i-Citra dibenarkan, dianggarkan tujuh juta pencarum akan mempunyai simpanan kurang daripada RM10,000. Walaupun mereka boleh meningkatkan simpanan mereka sepuluh kali ganda kepada RM100,000 apabila mereka bersara (yang agak mustahil), mereka hanya akan mempunyai purata RM500 sebulan dalam perbelanjaan sara hidup apabila mereka bersara. Lebih menyedihkan ialah lebih empat juta pencarum mempunyai simpanan kurang daripada RM1,000.
3. KERAJAAN telah pun membenarkan pencarum membuat pengeluaran yang besar. Di bawah i-Lestari, i-Sinar dan i-Citra, pencarum telah mengeluarkan antara RM21,000 dan RM71,000 sejak tahun lepas. Secara kumulatif, tujuh juta pencarum telah mengeluarkan RM101 bilion.
4. SEKITAR 74 peratus daripada pencarum yang mempunyai simpanan kurang daripada RM10,000 adalah Bumiputera. Lebih membimbangkan, 79 peratus daripada mereka mempunyai simpanan kurang daripada RM1,000. Mengapa mereka yang kononnya memperjuangkan kebajikan Bumiputera, khususnya orang Melayu, terus melobi kerajaan untuk membenarkan lebih banyak pengeluaran KWSP, kerana mengetahui bahawa masyarakat hanya mempunyai sedikit simpanan untuk hari tua mereka? Apakah motif dan niat mereka?
5. MALAH aktivis kesatuan menentang penarikan diri lagi. Wakil daripada NUBE, Cuepacs, NUDIW, UNI-MLC dan MTUC sebelum ini telah mengeluarkan kenyataan menyatakan bantahan mereka terhadap langkah itu, memetik kebimbangan tentang bagaimana ia akan menjejaskan kebajikan pekerja pada masa hadapan.
TERDAPAT juga faktor lain yang melibatkan pasaran ekuiti dan kewangan, serta keyakinan pelabur tempatan dan asing. Berikut adalah ringkasan:
KWSP memainkan peranan penting dalam pasaran ekuiti dan bon domestik dengan menjana dividen kepada pencarum, serta menyediakan kecairan kepada kedua-dua pasaran. Pelaburan KWSP dalam pasaran ekuiti adalah sekitar 16 peratus daripada jumlah permodalan pasaran iaitu kira-kira RM1.7 trilion. Sementara itu, pelaburannya dalam bon kerajaan adalah sekitar 26 peratus (atau RM247 bilion) daripada jumlah keseluruhan RM950 bilion. KWSP juga memegang 21 peratus bon korporat (atau RM166 bilion) dengan saiz RM791 bilion.
JIKA pengeluaran selanjutnya dibenarkan, KWSP akan dipaksa untuk mencairkan pegangannya dalam ekuiti dan bon, dalam dan luar negara, mewujudkan ketidaktentuan pasaran; menghentikan pelaburan untuk tiga hingga enam bulan akan datang dan mengurangkan penyertaannya dalam pasaran domestik untuk tempoh interim.
INI akan memberi kesan negatif ke atas pasaran ekuiti dan bon, memandangkan peranan KWSP dalam menyediakan kecairan, serta dividen yang dibayar kepada pencarum. Apabila pasaran kehilangan kecairan dengan cara ini, keyakinan pelabur merudum, mengakibatkan pelarian modal dan memburukkan lagi masalah kecairan. Akibatnya, kos pinjaman akan meningkat untuk semua Keluarga Malaysia, sama ada individu, korporat atau kerajaan.
Kesan sistemik sebegini bukan sahaja akan menjejaskan pulangan pencarum KWSP, tetapi juga mempunyai kesan ke atas simpanan atau skim pencen lain yang bergantung kepada pulangan daripada pegangan ekuiti dan bon mereka, seperti ahli Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP), pelabur. dalam skim amanah saham yang diuruskan oleh PNB, seperti Amanah Saham Bumiputera (ASB), serta ahli Lembaga Tabung Haji (LTH), dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT). Secara keseluruhannya, ini akan memberi kesan negatif, termasuk peningkatan kos pinjaman untuk kerajaan dan syarikat swasta, serta potensi ketidakstabilan pasaran kewangan di negara ini.
SELANJUTNYA keadaan semasa telah menimbulkan kebimbangan dalam kalangan pencarum yang ingin menyimpan simpanan mereka dalam KWSP. Pada masa ini, kira-kira RM270 bilion simpanan dipegang oleh mereka yang berumur 55 tahun ke atas, dan jumlah ini boleh dikeluarkan pada bila-bila masa tanpa dikenakan sebarang syarat. Seperti yang saya sebut berulang kali, apabila ekonomi negara semakin pulih, kerajaan akan terus membantu rakyat melalui pelbagai program dan strategi yang berbeza, seperti BPR, BKC, BKP, Khairat Kematian, BWI, bantuan kebajikan bulanan dan banyak lagi. Kerajaan sentiasa memantau keadaan dan jika perlu, akan menambah baik pelbagai bentuk bantuan.
Bagaimanapun, dalam kes KWSP, kita tidak boleh terus bersikap populis dengan mencari jalan mudah untuk membenarkan pengeluaran tambahan, lebih-lebih lagi kerajaan telah menyediakan pakej bantuan banjir terbesar dalam sejarah. Pertimbangkan akibat jangka panjang, khususnya kepada anak cucu kita yang bakal mewarisi bebanan menyara kehidupan warga emas negara yang tidak mampu bersara sendiri.